27 de febrer 2006

El viaducto, en marcha

Desde hace un par de días, las vallas ya no permiten pasar por la acera que había bajo el puente de Renfe, y los peatones se deben desviar por la entrada del campo de futbol. Aunque parece un inicio modesto para una infraestructura de gran importancia como va a ser el nuevo viaducto (con cerca de diez millones de euros presupuesto, y unos quince meses de obras), eso supone que centenares de personas que diariamente pasaban por esa acera de menos de un metro de ancho ya pueden percibir ese síntoma de la gran transformación que va a haber en el lugar en los próximos meses.
Esa acera ha pasado a la historia, como también lo hará el recuerdo, durante años, de la separación entre la parte alta y baja de la ciudad.

Noves dades sobre els indicadors de la renda familiar

Taules alfabètiques i per recursos
Nota de premsa de l'IDESCAT

24 de febrer 2006

Al carrer

El nostre gran Cornelius....ja està preparat ..... per engrescar els carrers de la ciutat amb la seva disbauxa. Només falta que el temps acompanyi, l’arribada del Carnestoltes, que cada any congrega a milers de persones a participar a la rua popular, és una festa que especialment deixa volar la imaginació i la creativitat i ens permet relaxar-nos i compartir una estona on la diversió i l’humor són els protagonistes, al carrer. És molt maco veure com tothom s’implica des de mesos abans. Les entitats preparen amb molt secretisme les seves carrosses i les seves comparses per ser les més originals, les més vistoses, les més nombroses, però sempre amb un esperit de participació que marca des de l’inici aquest ambient festiu i ple de màgia. La veritat és que és una gran satisfacció veure l’entusiasme i les ganes amb què grans i petits han treballat conjuntament, això referma, un cop més, l’esperit participatiu i creatiu d’una ciutat viva i amb entusiasme. Us convido a participar als d’aquí i també als de fora, viureu un espectacle de música (sobretot de percussió) i color magnífic. Al carrer a viure el Carnestoltes.

22 de febrer 2006

L'Ajuntament de Cornellà rebutja la manipulació i el menyspreu amb què el Partit Popular es refereix a la ciutat

En resposta a les declaracions públiques que ha fet avui el portaveu al Congrés dels Diputats del Partit Popular, el senyor Eduardo Zaplana, l'Ajuntament de Cornellà manifesta que les considera lamentables, allunyades de l'esperit del debat que requereix la democràcia i dels seus valors, i li exigeix que per tal de respectar els principis democràtics, mantenir l'equilibri i la convivència, es disculpi per les seves acusacions.(Llegir més...)

20 de febrer 2006

La nova estació d'Almeda elimina barreres i obre horitzons

A Almeda s'inaugura avui el vestíbul d'accés a l'estació de ferrocarrils, en la culminació d'un nou esforç per modernitzar la xarxa de transport de la nostra ciutat, per fer-la més accessible, i facilitar que qualsevol persona pugui utilitzar-la amb comoditat. L'estació, a més, acull una creació gràfica de l'artista Francesc Abad, i crec que també és d'agrair que en aquest tipus d'obra s'hagi fet una reflexió vinculada a la memòria històrica del barri.
Penso que en la formació i creixement d'Almeda hi ha tingut un paper fonamental la presència del ferrocarril, del transport públic. És un element imprescindible per donar forma al nostre entorn, créixer de manera sostenible i cohesionada: apostar pels mitjans públics de transport integrats en la xarxa metropolitana.
Avui, ja totes les estacions de Cornellà són accessibles i han eliminat les barreres arquitectòniques, amb la transformació de l'intercanviador de Cornellà-Centre, amb els ascensors col·locats en la resta d'estacions de metro al llarg de l'any passat, i l'anterior renovació del vestíbul de Cornellà-Riera i l'arribada del trambaix.
Es més, fa pocs dies hem conegut el compromís per crear la nova línia de tren entre Cornellà i Castelldefels, l'anomenada C3. Això significa que el futur es va dibuixant amb cohesió, amb nous horitzons, donant servei a nous fluxos de viatgers, i planificant amb serietat una aposta ferma pel transport públic a Cornellà.


Aquesta renovació també em fa rememorar l’important procés de modernització i progrés que ha aconseguit el barri d'Almeda en els darrers 30 anys. D’un barri eminentment obrer, que va ser un dels referents de la lluita obrera als anys 70, amb moviments i lluites de gran impacte a la comarca a fàbriques com Pirelli, i amb figures tan carismàtiques com el rector del barri Oleguer Bellavista, hem passat a un barri també capdavanter, però ara en tecnologia, en creixement econòmic i en benestar pels seus habitants. També, el “carrilet” que va tenir un gran protagonisme en aquella època el retrobem ara renovat, millorat, i adaptat a les necessitats de mobilitat d’aquest temps, però que en el seu fons té el mateix objectiu apropar pobles i persones: les antigues estacions d'Almeda i Cornellà-Riera, amb l'estació de Renfe, formen part de la nostra història i volem que també siguin part del nostre futur. Tenim el compromís d'ampliar l'antiga estació d'Almeda per incrementar les activitats de la gent gran i també renovar l'estació Cornellà-Riera on avui fan activitats els Amics dels Ferrocarrils.

Libertad y Esperanza

La tarde del 23 de febrero de 1981, cuando Tejero y los suyos entraron en el Congreso de Diputados, yo hacía poco que había regresado a Cornellà después de una exclusión temporal del servicio militar. Aquel día, la fragilidad del momento político hizo que unos desalmados quisieran volvernos al pasado oscuro todavía muy cercano. Secuestrando al gobierno y a los representantes legales del pueblo quisieron quitarnos nuestra aún reciente libertad. Miré hacia atrás y vinieron a mi mente historias contadas y no vividas de una dictadura franquista. Pero nadie perdió la esperanza ese día. A la mañana siguiente así lo reafirmamos delante del local de Comisiones Obreras en nuestra ciudad y después por las calles de Barcelona. El vaivén cotidiano de los hechos hace que a veces se trunquen las esperanzas. Pero, muy a menudo, se trata tan sólo de realidades pasajeras que después con el tiempo, que es más largo que cada momento, se pueden corregir y subsanar. Ahora, que parece que se están frustrando las esperanzas de algunos acontecimientos deseados en nuestro país, creo que hay que dar el tiempo necesario para que se superen las barreras construidas muchas veces con el odio y la mentira. Decidir es hacerlo desde la reflexión, la tranquilidad y el convencimiento de que la libertad es tan vital como el aire que respiramos y la democracia es el camino que debemos recorrer con esperanza. Porque, tal como nos recordaba el poeta Antonio Machado “caminante no hay camino, se hace camino al andar”.

17 de febrer 2006

El interés por saber

Son alarmantes los elevados índices de fracaso escolar y que sólo en el Baix Llobregat se sitúan en alrededor del 30%. Debemos encontrar las causas y actuar desde la responsabilidad. Los cambios sociales y los cambios en los senos de las familias han provocado nuevas necesidades a las que la educación debe adaptarse. Pero también, administraciones, profesores, entidades educativas, padres y madres tenemos la obligación de incentivar a los jóvenes a interesarse por la cultura, fomentar la creatividad, el placer por la lectura, en definitiva, el interés por saber. Más allá de los cambios legislativos, considero que es importante potenciar medidas imaginativas y atractivas que despierten el interés de los alumnos y la curiosidad por aprender dentro y fuera de las aulas. Como ejemplo, en el IES Mª Aurelia Capmany se ha puesto en marcha un plan de autonomía impulsado por el Departament d’Educació, a través del cual se han adaptado horarios, se han creado clases de refuerzo y actividades en función de la realidad social del centro y de las necesidades individuales. Asimismo, en el barrio de Sant Ildefons hemos colaborado con la Generalitat en la puesta en marcha de Pla de l’Entorn para abrir los centros a la ciudad y proponer actividades fuera del horario escolar, en el que además hemos conseguido la implicación de las entidades de la ciudad. Debemos seguir en este camino ser imaginativos y estimular a los jóvenes porque ellos son nuestro futuro.

13 de febrer 2006

Espais per gaudir

Un bon grup de veïns i veïnes del barri Centre, entorn de l’Associació de Veïns, van suggerir fa temps que hi havia un ampli espai perdut i sense utilitat al costat de l’Avinguda Baix Llobregat que es podria recuperar i reconvertir en una zona d’ús públic per a tota la ciutat. La iniciativa ha fructificat, i aquest proper diumenge, els veïns i veïnes dels barris Centre i Riera ja podran disfrutar de la nova plaça de la Figuera. Aquest nou espai s’ha fet seguint les idees i necessitats de les persones que hi viuen a prop i per això s’han creat zones específiques i concretes per als infants, per al descans, per compartir... El resultat crec que és bo, una zona acollidora i alhora funcional per poder gaudir en família.
Em satisfà especialment veure com les idees ciutadanes es fan realitat perquè crec, sincerament, que la ciutat l’hem de fer entre tots, perquè és l'única manera de tenir una ciutat acollidora, humana i plural amb la que tots, d’una manera o d’altra, ens sentim identificats.

Un claro mensaje

Casi doscientos jóvenes de Cornellà han enviado un claro mensaje a los que se quejan de la poca implicación de los jóvenes en actividades sociales y cívicas. Este sábado, el Punt dels Voluntaris de Cornellà entregó los diplomas a todos y todas los que han participado en las campañas de voluntariado que coordina.
Como digo, casi doscientas personas, que durante el año pasado han colaborado con entidades en campañas de solidaridad, para recoger fondos para los damnificados del tsunami y otras, en la maratón de donaciones de sangre que hubo en julio, en dar apoyo a entidades culturales que organizaban festivales y actividades, también en centros educativos apoyando las horas de refuerzo, o en varias actividades municipales como la Nit de Reis y el Corpus en las que participar es también implicarse, echar una mano y ayudar. Les aplaudo a todos, y me quedo con su mensaje: nos gusta ser útiles a la ciudad, y contamos con ellos.

10 de febrer 2006

Mejorar el transporte público, un compromiso de cohesión

Ayer se hizo público el acuerdo entre la conselleria de Política Territorial y diez ayuntamientos, Cornellà entre ellos, respecto al nuevo proyecto de conectividad y movilidad en red ferroviaria en la zona sur del Baix Llobregat. Una de las medidas propuestas es la de crear una nueva línea ferroviaria que deberá tener frecuencia de metro entre Cornellà y Castelldefels, de 18 kilómetros y con 12 estaciones.
La movilidad en la comarca del Baix Llobregat siempre ha sido un caballo de batalla entre los ayuntamientos y los distintos gobiernos, tanto central como autonómico. Es cierto que en Cornellà disponemos de buenas y rápidas conexiones (líneas de Renfe, Ferrocarrils, metro y tranvía) con Barcelona y otros municipios próximos, pero seguimos estando lejos de la mayoría de poblaciones de la zona sur del Baix.
Una red de transporte público eficaz es fundamental para generar cohesión en el territorio, para que ciertos equipamientos sean realmente de proximidad y si de veras queremos apostar por la sostenibilidad.

06 de febrer 2006

Diàleg

Ahir José Luis Rodríguez Zapatero va ser al Consell Nacional del PSC, en què per primera vegada un destacat dirigent estatal participava per donar explicacions als socialistes catalans sobre la negociació que s'ha conduït per impulsar un tema de tanta importància com és l'Estatut. Aquesta mostra de diàleg ens exemplifica de la millor manera que en tots els àmbits de la vida, el diàleg i el consens, juntament amb la reflexió i la responsabilitat ens permeten portar a bon port projectes i prendre decisions coherents.
En l'àmbit polític democràtic, aquests valors adquireixen especial transcendència perquè, a més, defensar els drets i llibertats de milers de ciutadans requereix un sobreesforç de responsabilitat i honestedat. El diàleg i el consens ens ajuden a sumar, a créixer i a madurar des de la pluralitat, i el debat obert és sinònim de progrés.
El nou Estatut de Catalunya aprofundirà en tres àmbits bàsics: el reconeixement de la nostra singularitat nacional, l'increment de les competències de la Generalitat i un finançament just. Per sobre de tot, serà un instrument per construir una Catalunya basada en la cohesió social, el benestar, la sostenibilitat, la competitivitat, la cultura i les noves tecnologies.
El debat polític ja s'ha posicionat; ara és l'hora de posar-se a treballar. Hem vist en massa ocasions darrerament acusacions creuades, gestos per a la galeria, declaracions grandil·loquents i pocs exemples de capacitat d'aportar propostes serioses. Si de debò volem construir un futur més just a través de l'Estatut, i des de l'esquerra això és prioritari, el primer que hem de conseguir és ser capaços de sumar el màxim d'esforços possibles. L'Estatut és sobretot un compromís amb les persones, per garantir la igualtat de drets a tots els nivells, i per millorar la qualitat de vida en tots els àmbits. Hem aconseguit que tiri endavant, i ara és fonamental trobar nous espais de diàleg, més respectuosos, més profunds, un cop el debat polític ha establert les posicions de cadascú.
A partir d'aquest moment, el que és important és treballar, i sumar i enriquir els projectes que fins ara semblen aparcats amb aquest debat, però que només s'han retardat sensiblement, com és el cas de les noves infraestructures, equipaments educatius i sanitaris i temes relacionats amb la seguretat. És el moment de dialogar per donar confiança als nostres conciutadans, i també és el moment de què els ajuntaments diguem la nostra.